Mijn week in plaatjes #12 | Paris special

Na ons weekendje Parijs weet ik eigenlijk echt niet meer wat ik de dagen ervoor heb gedaan. Dus in plaats van mijn hele week in plaatjes, maak ik er een Paris special van. Alleen maar foto’s van de kleine 47 uur die we in the city of love hebben doorgebracht. Wat hebben we allemaal bezocht, gegeten en beleefd?

homeofdaisies parijs city tip trip roadtrip blablacar eiffeltoren ibis styles hotel metro belevenis fun rotterdam trein ov le mur je t'aime pigalle montmartre

Vrijdagochtend om 7.58 moesten we in de trein zitten richting Rotterdam. Daar werden we opgehaald door onze Blablacar bestuurder. Onderweg hield ik hem op de hoogte van onze reis. Gelukkig geen vertragingen, dus hadden we nog tijd voor een heerlijk kopje koffie (caramel cappuccino bij De Broodjes Zaak), hmm! Stipt om 10.00 uur reden we weg, samen met nog 4 passagiers. Een hele goede, gezellige trip en qua prijs vele malen aantrekkelijker dan de Thalys!

Tegen 16.00 uur kwamen we aan op Gare du Nord. We spraken af zondag op dezelfde plaats te meeten. Vanaf daar was het even zoeken naar de juiste metro. Maar dat bleek uiteindelijk al niet goed te gaan, want we hadden geen metro maar een trein. Op het station aangekomen even advies gevraagd hoe we het best naar de plaats van bestemming konden komen. Dat advies opgevolgd, maar helaas nergens de juiste lijn kunnen vinden. Daar weer gevraagd aan iemand, die ons naar een volgend metrostation liet lopen. Mission impossible, na ruim een half uur pas een metrostation gevonden. Gelukkig wel naar de juiste bestemming. Maar daar aangekomen, bleek het heel wat verder lopen te zijn dan ons op internet was verteld. Wederom konden we het niet vinden, aan een politieagent gevraagd of hij ons de weg kon wijzen. Hij legde het super goed uit, maar vertelde ons dat het wel echt nog ver lopen was. Lang verhaal kort: 1,5 uur na onze aankomst op Gare du Nord hadden we ons hotel gevonden. Pfff ellende! Niet zo’n goed begin van ons weekendje weg. Gelukkig een fijn hotel en de receptionist legde ons uit welk (ander!) metrostation dichterbij was. Deze had ook een veel betere verbinding naar andere plaatsen.

We logeerden in Ibis Styles Saint Ouen hotel, een heel modern en net hotel. Geen enorme luxe, maar wel een strakke uitstraling. Prima hotel dus! Ontbijt was inbegrepen, heerlijk verse croissantjes, pain au chocolat, koffiebroodjes, jus, fruit en koffie. Goed begin van je dag 😉 We kregen een kamer aan de kant van de Seine, leuk uitzicht!

Nadat we even waren bijgekomen van onze reis, onszelf opgefrist en besloten richting de Eiffeltoren te gaan. Het was immers al begin van de avond en we hadden allebei nog nooit de Eiffeltoren in het donker gezien. Wel een stuk eerder uitgestapt, zodat we ook nog wat van de omgeving en de Seine zouden zien. Wat een heerlijke stad, ik voelde meteen de energie stijgen en de stress van me afglijden. De Eiffeltoren in het donker is prachtig! We hebben niet zo ver van de toren heerlijk gegeten bij Brasserie de la Tour Eiffel. Een echte aanrader, het voelt echt als een oud Frans brasserietje, de wijn is heerlijk en het eten ook! Niet super fancy, wel lekker en helemaal niet duur.

Na het eten en 2 glazen wijn waren we wel redelijk uitgeteld van de dag. Terug naar hotel, bijtanken voor een hele volle zaterdag! We stonden vroeg op, namen een frisse douche, aten een stevig ontbijt en besloten richting Les Champs Elysees te gaan. Jochem was helemaal geïntrigeerd door de fantastische bouwwerken en gebouwen. Hij was ooit 1 dagje naar Parijs geweest, had alleen de Eiffeltoren van afstand gezien en verder alle winkels op Les Champs Elysees. Hij bleef dus maar foto’s maken van alle giga gebouwen, oude paleizen en musea.

Hulde aan de zelfontspanner 😉

Op Les Champs Elysees uiteraard nog wat winkels in gegaan, maar niks geshopt. Daarna onder de weg door naar Arc du Triomphe. We zijn er niet op gegaan want er stond een behoorlijke rij. Vervolgens liepen we weer richting de Eiffeltoren. Hier wilden we heel graag op kijken. Inmiddels hadden we al een behoorlijke afstand gelopen, dus hebben we uitgerust bij de carrousel.

@ Sephora

@ Mercedes store

@ Arc du Triomphe

Daar hebben we uitgebreid gekeken naar het ‘balletje balletje’ spelletje dat veel mensen speelden. Natuurlijk deden we niet mee met geld, want dat is een bekende manier om beroofd te worden of nep-geld te winnen. Maar het was wel grappig, want wij hadden het telkens goed. De vrouw werd bijna een beetje pissig dat we niet voor geld mee wilden doen! Daarna hebben we allebei een crêpe met witte chocola besteld. Beste lunch ever! Met echte chocolade chips, hmm! Omdat ik toch al aan het zondigen was, bestelde ik er een warme chocomelk bij. Het was namelijk bepaald niet warm, dus kon wel een opwarmertje gebruiken. Overigens had ik hier al best last van blaren op mijn voeten. Misschien toch niet zo verstandig de hele dag op je nieuwe Nikes te lopen?

Helaas zijn we niet meer de Eiffeltoren op gegaan. Er waren maar 2 pilaren open en de rij voor de lift was echt gigantisch! We hadden geen zin om uren in de rij te staan (koud) om vervolgens andere dingen te moeten skippen wegens tijdgebrek. Daarom besloten we door te lopen naar een souvenirshop waar we vrijdagavond al waren geweest en daar wat spulletjes te shoppen. Ook kochten we pleisters voor op mijn mega blaren. Fijn! Daarna liepen we verder langs de Seine, want we wilden graag een slotje ophangen. Bij de souvenirshop waren we geadviseerd een bruggetje eerder te gaan, omdat de andere zó vol hing. En dat was maar goed ook, want nadat we de onze hadden opgehangen zagen we dat bij de ‘originele’ brug er zelfs MDF-platen voor waren gezet zodat mensen niks meer ophingen. Te vol.

Hierna zijn we verder gelopen naar Notre Dame. Daar was het ook super druk, maar toch even binnen gaan kijken. Omdat we wel even klaar waren met al dat lopen, besloten we de metro op te zoeken en naar Place des Abbesses te gaan. Daar staat Le Mur des Je T’aime – De Muur van Ik Hou van Je. Daar staat in heel veel talen (ik lees overal verschillende aantallen, variërend van 250 tot 306)  ‘Ik hou van je’. Helaas waren we net te laat, alsin 6 minuten… Het hek was dicht en dus moesten we door het hek op zoek naar de Nederlandse vertaling. Helaas niet gevonden, maar ik denk dat dit Afrikaans is:

@ Le Mur des Je T’aime

@ Notre Dame

Overigens is het metrostation van Place des Abbesses het meest diep gelegen station. Geen idee hoeveel treden het waren, maar halverwege moest ik echt even stoppen om op adem te komen. My goodness! En nadat we de zoektocht naar de Nederlandse ‘Je t’aime’ waren gestaakt, stonden ons wederom een berg trappen te wachten richting Sacre Coeur. Wat een prachtig uitzicht ook over de stad, fantastisch! Wat ik ook heerlijk vind, is het sfeertje dat daar hangt. Het was inmiddels al tegen 19.00 uur en de treden zaten vol jonge mensen met flesjes bier en wijn te zingen. Daar wordt je direct blij van!

@ Sacre Coeur

Jochem had een Irish Pub gespot naast Sacre Coeur, een goede plek om even te gaan zitten en bij te tanken. Het leuke was dat er op dat moment een rugby wedstrijd was en de zaak vol super fanatieke sportfanaten zat. Super tof! Zij deden net zo enthousiast mee als wanneer het Nederlands Elftal een belangrijke wedstrijd heeft. Heerlijk die energie! Met respectievelijk een biertje en een wijntje en een gezamenlijk bord nacho’s waren we een uur later weer helemaal klaar om verder te gaan. Inmiddels was het donker, dan ziet Sacre Coeur er toch weer heel anders uit. De serene sfeer die er binnen hing was ook fijn. Vervolgens een rondje over Place du Tetre gedaan. Helaas nergens een plekje op het terras kunnen scoren, dus zijn we met de lift naar beneden gegaan om onderaan de trappen rond te kijken. Daar echt een chocolaterie gevonden… amai! Kijk die kunstwerken hieronder. Na rondje lopen een leuke pizzeria gevonden (met steenoven pizza’s, LOVE IT!) waar we allebei een halve pizza van elkaar hebben geproefd. Rond 23.00 uur waren we terug in het hotel en vielen binnen no time in slaap.

Zondag deden we wat meer rustig aan, want oh wat had ik een pijn in mijn voeten! Ik ontdekte nog een berg meet blaren dan alleen die ik op mijn hielen had (die helemaal open lagen, bahh!). Na een stevig ontbijt, onze tassen gepakt en naar Place de Clichy gegaan en daar letterlijk op het eerste de beste terras geploft. Uiteindelijk toch maar besloten verder te kijken en bij toeval stuitten we op Le Moulin Rouge. Super leuk die ook eens met daglicht te zien. Mijn eerste keer Parijs logeerde ik daar in de buurt, niet zo fris wanneer het donker is haha! Daar zag ik een treintje stoppen en ik ben echt GEK van treintjes die tourtjes door steden maken. Als ik ze ergens zie wil ik er altijd in. We hebben ruim 30 minuten moeten wachten, maar het was het zeker waard. Zo konden we lekker zitten, hoefden we niet met onze tassen te zeulen én zagen we nog wat meer van de wijk Montmartre. Super leuk!

Daarna was het helaas alweer tijd om naar Gare du Nord te vertrekken voor onze terugreis. Nog even snel een hapje Mac Donalds gedaan voor we in de auto stapten. Onze chauffeur was zo super lief om ons in Rilland af te zetten, zodat we niet eerst helemaal naar Rotterdam moesten en dan weer met de trein terug naar Zeeland. Scheelde ons bijna 2 uur, zo fijn!

Wow, wat hebben we veel gedaan hè! Maandag de hele dag op blote voeten gelopen om mijn voeten te ontzien en mijn blaren rust te gunnen. Hopelijk genezen ze snel. Natuurlijk heb ik veeeel meer foto’s gemaakt dan ik hier kan laten zien. Binnenkort ga ik een fotoboekje maken van ons heerlijke weekendje 🙂  xo Daisy