Food diary

Nee, dit is misschien de Food Diary die je verwacht. Geen foto’s van heerlijke gerechten die ik de afgelopen week heb gegeten. Jammer? Nee hoor! Ik leg je uit hoe ik mijn eet-, drink-, sport- en toiletbezoek dagboek bijhoud en wat ik daar allemaal van heb geleerd. 

homeofdaisies food diary dagboek eten drinken afvallen sporten toilet poepen darmen registratie pen notebook notitieboekje

De laatste tijd schommel ik nogal in mijn gewicht. Dan is er weer 2 kilo af en een paar dagen later zit het er alweer bij. Ik heb een gezond gewicht, maar zit wel aan de bovenkant van mijn curve (mijn BMI is 24,9) Nu weet ik wel dat ik veel suikers eet (een dag zonder chocola voelt als een dag niet geleefd) en sport ik ook niet altijd even vaak. Daar komt nog eens bij dat mijn stoelgang alles behalve regelmatig is. Dat laatste klinkt misschien niet zo gezellig om over te praten, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Het is gezond om in elk geval minstens 3x per week naar het toilet te moeten.

Omdat ik druk ben met werk, huishouden, bloggen, vrienden, social media enzovoorts, ben ik totaal niet bezig met onthouden wat ik eet, hoeveel ik drink en vergeet ik sowieso wanneer ik voor het laatst naar het toilet voor een grote boodschap ben geweest. Daarom besloot ik een tijdje geleden bij te houden wat er dagelijks in- en uitgaat. En dat werkt erg verhelderend moet ik zeggen!

homeofdaisies food diary dagboek eten drinken afvallen sporten toilet poepen darmen registratie pen notebook notitieboekje

Ik heb hiervoor gewoon een simpel A6 notitieboekje gepakt en hierin schrijf ik de hele dag door wat ik eet en drink of ik naar het toilet ben gemoeten en zo ja, hoe vaak en of ik heb gesport en zo ja wat dan. Daarnaast houd ik bij op welke tijdstippen ik eet. Omdat ik door de weeks altijd om 9.00 uur begin, heb ik qua eten wel echt een vast ritme. Ontbijten doe ik even na half 9 (vaak een boterham of beschuit met hagelslag) en rond een uurtje of 11 krijg ik dan meestal weer trek. Dan eet ik vaak een appel of mueslireep. Lunchen doen we meestal ergens tussen 12 en half 1. Vaak eet ik dan de rest van de middag niet meer, dan ben ik verzadigd.

homeofdaisies food diary dagboek eten drinken afvallen sporten toilet poepen darmen registratie pen notebook notitieboekje

Alleen meestal krijg ik wel weer trek rond 17.00 uur en snaai ik regelmatig als ik thuis kom van mijn werk. En omdat ik dan thuis ben, blijft het vaak niet bij maar 1 koekje of 1 stukje chocola. Shit! Dat is best confronterend… Het tijdstip waarop ik mijn avondeten eet verschilt nogal. Soms eet ik al om 18.00 uur (zeker als ik alleen thuis ben eet ik vaak vroeger, maar dan snaai ik weer minder voor het eten), maar meestal eten we pas rond 19.00/19.30 uur. En zeker als we een lekker bank-hang/film-kijk avondje hebben, wordt er rond 20.30 uur alweer wat gesnaaid. De afgelopen weken was het paaseitje favoriet (en die zijn nog niet op ook… nogmaals shit!)

homeofdaisies food diary dagboek eten drinken afvallen sporten toilet poepen darmen registratie pen notebook notitieboekje

Wel drink ik goed. Op mijn werk meestal wel 5-7 grote mokken thee en thuis nog 2 à 3 grote glazen water. En nu het weer wat warmer en zonniger weer wordt, ben ik helemaal fan van een grote kan water in de koelkast met daarin citroen/limoen/munt/komkommer. Zo fris! Daarnaast drink ik weinig frisdrank, vaak alleen in het weekend 1 of 2 glazen 7-up (of in de stad heerlijk Crystal Clear!). Wel merk ik de invloed van koffie op mijn darmen. Koffie zit niet standaard in mijn routine, maar uit mijn boekje maak ik op dat elke keer dát ik koffie, cappuccino of een latte macchiato op heb ik die dag ook naar het toilet ben geweest. Misschien toch maar eens die koffie dagelijks invoeren?

homeofdaisies food diary dagboek eten drinken afvallen sporten toilet poepen darmen registratie pen notebook notitieboekje

Daarnaast moet ik écht wat gaan doen al die tussendoortjes, vooral vlak voor en na het eten. Mijn chocola- en suikerinname moet echt naar beneden. Zeker in de weekenden is het vaak pet en dan drink ik ook nog vaak een paar glazen alcohol (het liefst zo zoet mogelijk!). Ik weet dat als ik dat verminder, de kilo’s er ook makkelijk afgaan. En nee, ik heb niet de behoefte een mega strak, Victoria Secret Model-lijf te krijgen. Ik weet dat ik dat nooit kan bereiken omdat ik wegens mijn HMS niet zo veel en zwaar kan sporten. Maar dat geeft niet, dat is ook niet mijn ambitie. Ik wil gezond zijn, gezond eten en goed in mijn lijf zitten. En ik kan sowieso niet teveel afvallen, anders wordt mijn trouwjurk te groot 😉

xo Daisy 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s