Review: Panasonic Lumix TZ55

Zoals je waarschijnlijk wel weet, heb ik mezelf een paar weken terug een nieuw speeltje cadeau gedaan. Een nieuwe camera! De Panasonic TZ55 is een stuk kleiner dan de camera die ik normaliter gebruik en ik zal je vertellen waarom ik hiervoor heb gekozen. Na hem goed getest te hebben en zoveel mogelijk functies te hebben geprobeerd, ga ik je vandaag vertellen wat ik er van vind.

homeofdaisies panasonic lumix TZ55 review camera filmen compact flip screen scherm wifi gadget youtube filmen functies 16MP 20x zoom full hd

Ik heb voor een kleine, compacte camera gekozen, omdat ik hem voornamelijk wil gebruiken voor het opnemen van video’s. En als je onderweg bent, is het wel zo handig dat ie dan niet heel groot is en niet zwaar weegt. De Panasonic Lumix TZ55 is hiervoor ideaal: klein en lichtgewicht. Zijn afmetingen zijn 62,2×106,5×32,4 mm en hij weegt slechts 250 gram. Daarnaast kan hij 20x optisch inzoomen en is de resolutie 16 Megapixels. Dat lijkt misschien niet zoveel, maar de kwaliteit van de foto’s zijn meer dan prima.

Al een tijdje was ik op zoek naar een camera met een flip screen, wat betekent dat je het beeldscherm zo kunt draaien dat je makkelijk selfies kunt maken. Klinkt misschien lame, maar wel ontzettend handig als je jezelf wilt filmen. Met mijn andere camera kan ik ook filmen, maar dan ben ik letterlijk moeilijk aan het doen met een spiegeltje om te kijken of ik wel goed in beeld ben. Niet handig! Zo’n flip scherm is daarom ideaal voor het opnemen van filmpjes voor jullie. Over filmen gesproken. De Panasonic Lumix TZ55 neemt op in Full HD formaat: 1920×1080. De kwaliteit kan dus eigenlijk niet beter!

Ik film en fotografeer eigenlijk altijd op de standaard iA-functie (Intelligent Auto Modus), waar de camera dus zelf beslist welke ISO en sluitertijd hij pakt. Ik ben namelijk nogal lui met dat soort dingen instellen en ik moet zeggen dat ik vervolgens eigenlijk niks aan de foto’s bewerk. Hieruit mag je dus concluderen dat ik ontzettend tevreden ben over de kleur en belichting die de camera zelf pakt. Het enige waar ik nog wel eens mee hannes is scherpte. Hij wil niet altijd de dingen scherpstellen zoals ik ze wil. Dan probeer ik nog uit te zoomen en weer opnieuw inzoomen, maar dan wil het nog niet altijd. Zeker met filmen vind ik dat storend, dat of ik of de spullen die ik laat zien niet altijd direct scherpstellen. Hebben jullie hier nog goede tips voor?

Een van de handigste functies op de camera, vind ik de WiFi functie. Het was de eerste paar keer even uitvinden hoe het werkt, maar nu ik het eenmaal doorheb is het fantastisch. Het werkt eigenlijk heel simpel. Je download de Panasonic Image App (zowel voor Android als IOS beschikbaar), bijvoorbeeld op je telefoon. Bovenop de camera zit de WiFi knop. Door de app te openen en de knop in te drukken, kun je een connectie maken.

Als je deze eenmaal één keer hebt gemaakt, kun je met deze knop heel gemakkelijk de connectie opnieuw maken (kies dan voor: Verbinden met Geschiedenis). De eerste keer deed ik het via de router thuis, maar dat is nogal ingewikkeld. Zorg dus dat je een directe connectie maakt tussen je telefoon (of tablet) en je camera. Zo kun je letterlijk in een paar seconden de foto’s van je camera overzetten naar je telefoon en hiermee weer makkelijk delen op social media. Dat vond ik echt ontzettend handig toen ik bijvoorbeeld in Maastricht was, want de camera maakt nu eenmaal veel mooiere foto’s dan mijn telefoon. Zagen jullie het verschil in mijn tijdlijn?

De camera wordt standaard geleverd met een polsbandje (die ik altijd heel nerveus draag, want stel je voor dat de je hem per ongeluk uit je handen laat vallen!) en natuurlijk de batterij en oplader. De oplader is trouwens ook ideaal klein, super handig om mee te nemen want hij neemt totaal geen ruimte in. Net zoveel als je telefoonlader! Niet meegeleverd, maar natuurlijk wel handig om bij te bestellen is een SD kaartje. Ik had er gelukkig nog liggen.

Als je vraagt of ik blij ben met de camera, zeg ik volmondig ja! De prijs/kwaliteitsverhouding is echt heel goed, want ik was zelf voor deze Panasonic Lumix TZ55 (zonder SD kaart of hoesje) slechts €150 kwijt online. Camera’s zijn altijd een investering die je moet doen en over de kwaliteit en prestaties van deze ben ik gewoon zeer tevreden. Het flip screen was precies wat ik zocht en doordat hij klein en lichtgewicht is kan ik hem makkelijk meenemen, zelfs in een klein tasje! Zeker een aanrader dus en ik zal vast in de komende tijd weer andere, nieuwe functies ontdekken als ik er nog meer mee speel. xo Daisy

7 gedachtes over “Review: Panasonic Lumix TZ55