Ik volg je | Boek review

Wow het gebeurt niet vaak dat ik zo opga in een boek. Het laat me niet los. Het zit in m’n lijf en dat terwijl ik dat helemaal niet wil. Het boek heeft me bij de keel gegrepen,  zorgt voor spanning,  frustratie en alles overheersende boosheid. Ik droom ervan. Schreeuw in gedachten tegen de hoofdpersoon terwijl ik lees. Dit boek is niet normaal en ik vertel je verder waarom (zonder echte spoilers).

homeofdaisies marelle boersma ik volg je overal stalker boek review boeken lezen thriller spannend book boekenkast

Allereerst weet ik niet zo goed of ik dit een goed of een slecht boek vind. Het boek verwart me namelijk enorm. Ik heb meerdere keren op het punt te staan het weg te leggen om niet meer te openen maar op een of andere manier wilde ik toch weten hoe het verder ging.

Het verhaal gaat over Pien die steeds een beetje erger wordt gestalkt door haar collega. Het duurt even voor ze het in de gaten heeft,  maar zelfs als ze het weet doet ze er niet veel aan. Ik heb wel honderd keer in m’n hoofd tegen haar geschreeuwd dat ze de politie moet bellen. Intussen speelt haar collega naar de buitenwereld de liefhebbende vriend die altijd voor haar klaarstaat en weet op slinkse wijze haar steeds verder te verwijderen van haar naasten.

Ik ben boos op het boek. Op Pien omdat ze niks onderneemt,  om haar hulpeloosheid en uitzichtloosheid. Het gat tussen haar,  haar vrienden,  andere collega’s en zelfs haar moeder wordt steeds groter. Ze zal zelf niet meer geloofd worden wanneer ze eindelijk de waarheid zal spreken.

Er zit zelfs een verkrachtingsscène in het boek, die ik vol afschuw heb gelezen. Man,  ik moest werkelijk het boek wegleggen daarna omdat ik zelf zo gespannen was. Onvoorstelbaar hoe realistisch het is geschreven,  alsof ik het zelf ondervond. Echt niet normaal. Verschrikkelijk. En toch, toch bleef ik lezen. Telkens sloeg ik weer een bladzijde om en de boosheid groeide ten opzichte van Theo en de frustratie tegenover Pien.

Zoals ik al zei, ik weet nog steeds niet of ik het een goed of een slecht boek vind. Het is goed geschreven wat het een goed boek maakt, ook omdat ik toch steeds bleef doorlezen ondanks mijn frustratie en afschuw. Maar het was ook een slecht boek omdat ik er zo slecht tegen kan wanneer mannen op zo’n manier macht hebben over vrouwen. Alsof ze nog steeds superieur zijn over ons en hun fysiek sterkere kracht zomaar kunnen misbruiken. Dat maakt me misselijk en boos en gefrustreerd dat dat altijd zo zal blijven. Niet alleen in de fantasiewereld van geschreven woorden, maar ook in de werkelijkheid. Dit verhaal kan zomaar werkelijk zijn gebeurd. Het kan je buurvrouw zijn, je collega of je beste vriendin. Het gebeurt onder je neus en je hebt niks in de gaten. Want die stalkers is zo clever dat hij nooit als de verdachte wordt gezien, nee, hij is bijna de held van het verhaal. En jij als lezer weet, samen met Pien, als enige hoe het werkelijk zit.

Op het eind van het boek bedankt de schrijfster Marelle Boersma ook twee vrouwen die ze heeft geïnterviewd die zelf gestalkt zijn. Daarom is het denk ik ook zo realistisch. Zoals ik al zei, ik weet niet goed of ik het een goed of slecht boek vind en weet daarom dus ook niet of ik het jullie moet aanraden. Je moet er maar net tegen kunnen denk ik. Maar aan de andere kant, het kan iedereen overkomen, zoals de schrijfster ook in haar dankwoord zegt.

Heb jij wel eens een boek gelezen wat zo realistisch was dat je erin werd opgeslokt? xo Daisy

3 gedachtes over “Ik volg je | Boek review