Activeon Action Cam CX | Review

Toen ik vorige week in het zwembad allemaal mensen zag met action camera’s werd ik een beetje jaloers. Want hoe gaaf is het om te kunnen filmen onder water? Tijdens de wildwaterbaan of in die mega hoge waterglijbaan? Hij stond al langer op mijn lijstje, maar nu werd het verlangen zo sterk dat ik nog diezelfde middag naar de winkel ben gerend om er één te kopen. Omdat ik weinig voorwerk heb kunnen doen wat betreft specificaties, was ik blij dat de winkeldame me goed heeft kunnen adviseren. Ik wilde er namelijk ook weer geen GoPro centjes aan uitgeven (het is niet dat ik het héél vaak ga gebruiken). Voor €119 koos ik voor de Activeon Action Cam CX. Vandaag review ik deze voor jullie (inclusief beelden natuurlijk!).

homeofdaisies activeon action cam cx review mediamarkt under water onderwater behuizing selfiestick stick mounting system systeem wifi LCD scherm fish eye lens 5MP camera 30 fps full hd gopro dupe budget budgetproof goedkoop prijs kwaliteit mediamarkt winkelen shoppen cameras zwembad video youtube youtuber vissen

Allereerst de prijs. Deze is een beetje middelmatig, maar je krijgt voor dat geld wel veel. Ik weet dat er camera’s te koop zijn van 40 euro, maar de prijzen kunnen makkelijk oplopen tot zo’n 500 euro. Dat laatste is mij niet gezien en ik had in mijn hoofd er ongeveer 150 euro voor over. Omdat ik nog een mini SD geheugenkaartje moest aanschaffen (32 GB à 20 euro) kwam ik net onder mijn budget uit. Heel fijn!

Naast de prijs zit er ook veel verschil in kwaliteit. Als je de camera vooral wilt gebruiken om te filmen, is het belangrijk om te kijken naar de FPS oftewel frames per second. Dit houdt zoveel in als de hoeveelheid beelden die de camera per seconde schiet. Hoe meer beelden, hoe makkelijker het is om in de nabewerking de beelden te vertragen (slow motion te maken). Als je gaat voor foto’s zijn de megapixels van belang. Ook hier geldt: hoe hoger hoe beter. De Activeon CX maakt 30 frames per seconde in full HD resolutie. De camera heeft 5 Megapixels. Dit laatste is niet super veel, vergelijkbaar met de Front Camera van mijn Samsung S6. Niet mega goed, maar zeker niet slecht.

Standaard bevat de doos waarin de Activeon Action Cam CX komt veel accessoires. Deze heb je zeker nodig en ik vind het fijn dat ik die niet los hoef te kopen. De meest belangrijke dingen zijn in elk geval aanwezig:
– onderwater behuizing
– statief/selfie stick met polsbandje
– 1x mounting sticker
– universeel mounting systeem (zodat je hem ook makkelijk op andere statieven kunt schroeven)
– USB kabel (is tevens je oplader)
– 2 extra frontjes

Dat laatste is super leuk, maar heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Je kunt dus je camera heel makkelijk een nieuwe look geven door een ander frontje erop te zetten. De standaard kleuren zijn wit en blauw, de camera heeft van zichzelf een zwarte front. Een bodystrap of een mounting systeem om hem op een helm te bevestigen kun je los kopen. Ze verkochten bij Mediamarkt ook een hele kit extra à €50.

Wat ik ook erg handig vind en wat veel action camera’s juist niet hebben, is het LCD scherm. Zo kun je direct zien wat je aan het filmen bent (en of je dus wel in beeld hebt wat je wilt filmen!). Dit is ook een van de doorslaggevende factoren geweest om deze camera aan te schaffen. Het enige nadeel is dat je niet kunt terugkijken wat je hebt geschoten, dat zie je pas wanneer je hem aansluit op de computer. De camera heeft WIFI, waarmee je gemakkelijk door middel van een appje je foto’s en video’s op je telefoon kunt zetten. Dit heb ik overigens nog niet geprobeerd, ik heb hem alleen nog maar via de laptop aangesloten om bestanden over te dragen. Dat werkte in elk geval prima.

De camera kan tot 60 meter onder water wanneer deze in de onderwater behuizing zit. Dat is behoorlijk diep! Standaard heeft de camera een groothoeklens, waardoor je een breder beeld hebt dan normaal. Hierdoor kan het soms wat ‘bol’ overkomen als je op grotere afstand schiet. Over de kwaliteit ben ik verder heel enthousiast. De foto’s zijn veel mooier, scherper en lichter dan ik had verwacht. De video’s zijn echt fantastisch, hij pakt werkelijk alles.

Donker, licht, maakt niet uit. Hij schakelt makkelijk van onder naar bovenwater en weer terug. En verrassend: hij neemt ook geluid op! Dat laatste had ik zeker niet verwacht, maar is wel heel gaaf. De batterijduur is helaas iets minder spectaculair: na 2 uur is het gedaan met de pret en mag hij weer aan de lader. Helaas dus niet een hele middag spelen met dit speelgoed. Een ander minpunt vind ik dat de selfiestick niet onder water kan (die bestaan wel, moet je los kopen) en dat er geen andere manier was om je camera goed vast te houden in bijvoorbeeld de wildwaterbaan. We hebben daarom zelf maar het polsbandje van de stick gehaald en vastgemaakt aan de onderwater behuizing. Daardoor raakten we de cam niet kwijt. Gelukkig maar, want hij blijft niet drijven! Misschien dat we nog eens een floater gaan aanschaffen zodat hij niet op de bodem van de zee zakt als we hem per ongeluk verliezen.

Tot nu toe ben ik super tevreden over de Activeon Action Cam CX. De prijs-kwaliteitsverhouding vind ik zeer goed en ben daarom erg blij dat ik voor deze heb gekozen. Dit is echt grote mensen speelgoed waar we vooral op vakanties veel plezier van gaan hebben. Jochem houdt bijvoorbeeld erg van snorkelen en kan hiermee dus alle prachtige visjes aan mij laten zien.

Heb jij een action camera? Ben je tevreden over de kwaliteit? Gebruik je hem vaak? Let me know! xo Daisy

16 gedachtes over “Activeon Action Cam CX | Review

1. Loor zegt:

Ik ben al heel lang blij met mijn Olympus Tough. hij is shockproof (laat je m vallen, geen hartverlamming), je kunt ermee onder water filmen en het is daarnaast ook nog eens een superfijne camera. Onlangs een nieuwe gekocht met uitbreiding opklapvlogscherm (hoe heet dat…?) en WiFi, werkt ontzettend leuk!

Liked by 1 persoon