Camilla Läckenberg – Zusje | Boek Review

Dat Zweedse thrillers één van de spannendste uit het genre is, is algemeen bekend. En als je mij een beetje kent, weet je dat het ook mijn meest favoriete boeken zijn om te lezen. Lezen? Nee, verslinden! Want dat is ook wat er met dit boek van Camilla Läckenberg gebeurde. Ik moest en zou hem in één ruk uitlezen. Dat lukte niet helemaal, maar in 2,5 dag is het me zeker gelukt. Nu kan ik alvast verklappen dat dit een toppertje is en in de rest van de blog zal ik vertellen waarom. Zonder spoilers natuurlijk, zodat jij hem zeker ook gaat lezen!

homeofdaisies.nl carla lackenberg zusje review boek boeken lezen strand spannend thriller einde slot plot sterk zweedse schrijver

Het boek is niet opgedeeld in hoofdstukken, maar in telkens korte passages van hooguit 4 pagina’s. Af en toe zit er een bladzijde – of anderhalf – tussen wat schuin is gedrukt. Dit is het personage waarvan je van te voren al weet dat je zijn (het is duidelijk een hij) naam pas helemaal aan het eind van het boek weet. In de overige passages weet je wel wie de persoon is vanuit wie het is geschreven.

Zoals je merkt, lees je dus vanuit het perspectief van verschillende personages die – in  eerste instantie – weinig met elkaar van doen hebben. Maar je weet natuurlijk al dat die ergens bij elkaar zullen komen! Een paar personages zijn politieagenten van een klein plaatsje in Zweden. Zij onderzoeken een ongeluk waar wat vraagtekens bij gezet worden.

Het grootste deel van het boek draait om een televisieprogramma dat wordt opgenomen in het dorpje. Denk aan: Big Brother meets Geordie Shore. Jonge mensen die vooral graag op tv komen en betaald worden om dronken te worden en gek te doen. Je leert in het verhaal ook de diverse karakters kennen en de reden waarom ze meedoen en wat ze van elkaar vinden.

Op de achterkant van het boek valt al te lezen dat één van de deelnemers van het programma om het leven komt. Natuurlijk is het aan de poltiie om erachter te komen wie het heeft gedaan en hoe het kon gebeuren. Er staan 24/7 camera’s op de deelnemers, dus je zou denken dat het geen moeilijk onderzoek is. Helaas is niets minder waar.

Ik moet zeggen: ik had echt tot het eind geen idee wie de dader was. Sterker nog: ik riep hardop ‘HÈ?!” toen ik het wist. Ja, het blijft spannend tot het einde. Ik vond het erg leuk om te zien hoe gedurende het boek de verhaallijnen bij elkaar kwamen en dat je ontdekt wie welke relatie tot wie heeft. En ondanks dat het veel karakters zijn, vond ik het heel goed te volgen (wat ik bijvoorbeeld bij De Eetclub niet had, geen idee wie wie was daar en hoe ze in relatie tot elkaar staan). Camilla Läckenberg heeft een hele fijne schrijfstijl, die snel wegleest. Ze weet precies op het spannendste moment een nieuwe passage te introduceren, zodat je op het puntje van je stoel blijft zitten en snel verder wilt lezen om erachter te komen wat ze hebben ontdekt.

Zusje van Camilla Läckenberg is daarom een echte aanrader als je van spannende boeken houdt, met moordverhalen en (deels) vanuit het oogpunt van de politie geschreven én deels vanuit het oog van de dader. Het geeft je een kijkje in de geest van alle karakters en leert je begrijpen waarom ze doen wat ze doen.

Ik ga zeker nog meer boeken van Carla Läckenberg aanschaffen nu ik deze heb verslonden. Geluk: ze heeft een hele lange lijst thrillers op haar naam staan. Yay! Heb jij wel eens een boek van Carla Läckenberg gelezen? Ben je na deze review ook overtuigd? Xo Daisy

Volg homeofdaisies op YouTube Instagram Facebook Bloglovin’

2 gedachtes over “Camilla Läckenberg – Zusje | Boek Review