Tips tegen winterdip | Mind

De dagen worden elke dag korter. Als je ´s morgens de deur uitgaat is het nog donker en als je de kantoordeur dicht trekt ook. Niet gek dat je sneller en langer vermoeid bent, minder levenslust hebt en meer zin hebt om alleen maar onder een dekentje te Netflixen. Natuurlijk is daar niks mis mee, maar om dat de hele winter te hebben, dáár is niks aan. Tijd dus om wat tips met je te delen om die winterdip tegen te gaan.

homeofdaisies.nl, winterdip, tip, tips, tegengaan, depressie, najaar, neerslachtigheid, weinig energie, moe, vermoeid, eten, voeding, drinken, daglicht, lopen, wandelen, beweging, ritme, donker, koud, vervelend, verveling, geen zin, lust, levenslust

Daglicht
Wist je dat je gemoed grotendeels wordt geregeld door het daglicht dat via je ogen in je hersenen komt? Je hersenen maken door daglicht stofjes aan waardoor je wakker en blij wordt. Met die donkere dagen registreren je ogen minder daglicht (zeker als je veel binnen bent!) met vermoeidheid en neerslachtigheid tot gevolg. Ga dus in je lunchpauze lekker naar buiten. Een half uurtje wandelen kan al wonderen doen voor je gemoed! Ga ook in het weekend, zeker als de zon schijnt, lekker naar de natuur in. Lukt dat niet? Overweeg dan een daglichtlamp aan te schaffen. Zet deze bijvoorbeeld aan als je je make-up aanbrengt in de morgen. Ben je direct lekker wakker!

Beweeg!
Ook voldoende beweging is belangrijk om je hersenen actief te houden en negatieve gevoelens tegen te gaan. Ga dus lekker wandelen of fietsen, duik de sportschool in of ga lekker zwemmen (en beloon jezelf daarna met een heet stoombad!)

Eten
Ook voeding is zeer belangrijk voor je gemoed. Wist je dat je van suiker juist sneller in een dip raakt? Eet dus regelmatig, gezond, vermijd suikers, teveel vet en alcohol. Drink voldoende water of (niet zwarte) thee om niet uit te drogen. Dit gebeurt namelijk sneller wanneer de verwarming aanstaat.

Vitamines
Energie haal je onder andere uit vitamine D. In het voorjaar en de zomer haal je dat makkelijk uit de zon (je huid maakt dit aan), maar doordat je in het najaar minder zon ziet én je lange kleding draagt kun je dit makkelijk als voedingssupplement slikken. Kijk ook goed naar je vitamine B6 en B12.

Vrolijk jezelf op
En zie je het een dag écht niet zitten om gezond te eten, naar buiten te gaan en te bewegen, vrolijk dan jezelf op met een heerlijk verwennerij middagje. Zet een rustig muziekje op, steek kaarsen aan, smeer jezelf in met een fijn maskertje. Scrub je lichaam, smeer het in met een fijne, vette bodybutter en lees een boek of magazine. Of nog beter; trakteer jezelf op een dagje sauna met een vriendin. Genieten helpt echt voor je gemoedstoestand.

Heb jij last van de winter, kortere dagen en minder zon? Ik normaal gezien wel, maar nu ik meer overdag buiten kom, op mijn voeding let en meer beweeg voel ik me werkelijk een stuk minder depri. Ik kan het je dus echt aanraden! Heb jij nog een goede tip tegen de winterdip? xo Daisy

Volg homeofdaisies op YouTube Instagram Facebook Bloglovin’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s