Beter slapen | Tips

homeofdaisies.nl, slapen, tip, tips, sleep, slaap, bed, slaapkamer, nachtrust, rusten, uitrusten, winter, winterslaap, lezen, licht, geluid, lucht, materiaal stof, stoffen, dekbedovertrek, dekbed, discounter, budget, low budget, budgetproof,

Ach, wat zou ik willen dat ik goed was in slapen. Ja, ik kan het uren achtereen, maar toch word ik meestal moe wakker. Ik ben zeker niet de enige die problemen heeft met slapen. Het kan zijn dat je moeilijk inslaapt, doorslaapt of gewoon chronisch te weinig uren slaapt. Waar komt dat toch door en – misschien nog wel belangrijker – wat kun je doen om beter te slapen? Ik zoek het voor je uit!

Weg met blauw licht
Deze tip heb je vast eerder gehoord, maar echt, het helpt. Geen blauw licht meer aan voordat je gaat slapen. Dus hop, weg die telefoon en tablet in bed. Het licht zorgt er namelijk voor dat je hersenen denken dat het nog dag is en maken daardoor niet het stofje aan waardoor je moe wordt. Dat stofje zorgt er ook voor dat je makkelijker in slaap komt. Ga dus voor het slapengaan een boek lezen in plaats van je socials checken.

Frisse lucht
Zet ’s morgens na het ontwaken direct je raam of het ventilatierooster open. Frisse lucht is namelijk letterlijk gezond. Ben je bang dat het te koud wordt? Dat is helemaal geen probleem! Een koele kamer zorgt er namelijk voor dat je veel beter slaapt. Tussen de 15 en 18 graden is meest ideaal. Heb je wel eens gemerkt dat je veel onrustiger slaapt als het warm is in je kamer? Ik droom altijd veel meer en heftiger als de slaapkamer warm is!

Goede verduistering
Ook dit komt weer terug op het slaapstofje in je hersenen: als het namelijk licht is denken je hersenen dat je wakker moet blijven. Door je slaapkamer goed te verduisteren worden de slaapstofjes geactiveerd en dit zorgt ervoor dat je makkelijker kunt inslapen.

Rust in je hoofd/ontspannen
Ga niet naar bed met nog 100 to do’s in je hoofd. Ik ben zelf iemand die makkelijk piekert en als ik naar bed ga bedenk ik opeens alle dingen die ik nog moet doen. Leg daarom een notitieboekje naast je bed neer om al die dingen even gauw op te schrijven zodat je ze morgen niet vergeet en je daar nu niet over hoeft te stressen. Door dit eerder op de dag al te doen, voorkom je dat je daar ’s avonds over piekert. Als je ontspannen bent val je ook makkelijker in slaap en zul je minder onrustig zijn. Je kunt bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen doen of mediteren (ik luister vaak naar een geleide meditatie via YouTube als ik mijn hoofd niet stil krijg).

homeofdaisies retroprints review fotofabriek.nl polaroid afdruk foto test testen proberen uitproberen uittesten afdrukken fotografie trouwfoto kwaliteit prijs polaroidcamera instax kwaliteit

Geen koffie of alcohol
Dat koffie en andere cafeïne houdende dranken niet slim zijn te nuttigen voor het slapengaan is je waarschijnlijk wel bekend. Maar het drinken van alcohol is ook niet aan te raden. Kies liever voor een (kruiden)thee of water. En uit eigen ervaring: drink niet teveel ’s avonds, anders moet je ’s nachts plassen en dit onderbreekt weer je slaapritme.

Ritme
Over ritme gesproken: mensen zijn gewoontedieren en door een vast slaapritme aan te houden weet je lichaam al vrij snel wat je normale slaaptijden zijn. Het wordt vanzelf moe als je altijd op een vast tijdstip naar bed gaat en wordt na voldoende slaap weer wakker.

Ruimte
Je slaapkamer is om te slapen, niet om te werken. Onbewust maak je toch die associatie als je af en toe andere dingen doet dan alleen slapen. Daarnaast moet het een ontspannen sfeer geven, jou doen ontspannen. Kies voor kleuren die je niet activeren. En als je – net als ik – toch kiest voor felle kleuren en drukke prints, doe dat dan aan de kant van je hoofd en dus niet op de muur waar je naar kijkt als je nog even je boek leest!

Geuren en materialen
Waar je misschien niet aan denkt is dat geur en stoffen erg belangrijk zijn. Zo heb ik naast mijn bed een geurkaars staan (die ik zelfs goed ruik als hij niet brand). Dit geeft mij direct een ontspannen gevoel. Gebruik daarnaast beddengoed wat jij fijn vindt. Zo vind ik zelf satijn heel plakkerig en daardoor zal ik minder lekker slapen. Ik kies daarom altijd voor katoen, wat lekker zacht en ademend is zodat ik minder zweet.

homeofdaisies.nl, slapen, tip, tips, sleep, slaap, bed, slaapkamer, nachtrust, rusten, uitrusten, winter, winterslaap, lezen, licht, geluid, lucht, materiaal stof, stoffen, dekbedovertrek, dekbed, discounter, budget, low budget, budgetproof,

Dit dekbedovertrek heb ik gekregen van Dekbed-Discounter.nl Hij is van 100% katoen. En ik had hem de dag na bestelling al in huis. Fijn!

Heb jij nog tips voor het beter slapen? Kun jij goed inslapen/doorslapen? Hoor graag jouw aanvulling en ervaring! xo Daisy 

Volg homeofdaisies op YouTube Instagram Facebook Bloglovin’

Advertenties

6 gedachtes over “Beter slapen | Tips

    • Home of Daisies zegt:

      Tsja, lastig, lastig… Ik drink momenteel sowieso amper omdat ik op de lijn probeer te letten (en ik moet huilen van het aantal kcal wat in wijn zit haha!) Merk je zelf verschil in slapen als je wel of geen wijntje drinkt? xo Daisy

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s