HET MEISJE DAT VAN IS WON | BOEK REVIEW

homeofdaisies.nl, het meisje dat van is won, boek, review, bookreview, boekenkast, must read, boekenlijst, oorlog, irak, yezidi, geloof, IS, Islamitische Staat, hoop, liefde, familie, Kocha, hoofddoek, kracht, powervrouw, vluchten, vluchteling, duitsland, journalist, schrijven, verhaal, waargebeurd verhaal

Al door de cover was ik geïntrigeerd. De rode hoofddoek. Het halve gezicht. Het uitgelichte oog dat zoveel betekenissen schuilhoudt. Met de alles zeggende titel “Het meisje dat van IS won” hoefde ik niet lang na te denken om het bij de kassa af te rekenen. Een paar minuten later zoefden mijn ogen al over de eerste pagina’s en kon ik het eigenlijk niet meer wegleggen. Vandaag vertel ik je waarom jij dit boek zeker aan je leeslijst moet toevoegen.

Het boek is waargebeurd en geschreven door een journalist die hoofdpersoon Farida tegen het lijf loopt in een vluchtelingenkamp in Irak. Al vrij snel is Farida open over wat ze in 2014/2015 heeft meegemaakt tijdens de oorlog. Ze is ontvoerd door strijders van IS (Islamitische Staat). Verkocht als vee op de markt. Gebruikt. Misbruikt. Mishandeld en vernederd. Een intens heftig verhaal, dat de Duitse schrijfster Andrea Claudia Hoffmann wel móést schrijven en delen met de wereld.

Het verhaal begint gemoedelijk. Farida beschrijft haar leven als Yezidi meisje, als dochter uit een fijn gezin met verder alleen maar broers. Ze vertelt over haar vriendinnen, school, over hoe ze uitblinkt in wiskunde. Hoe mooi hun tuin is. Haar geloof, hoe dat in elkaar zit en hoe andere geloven uit Irak daar tegenaan kijken. Heel rustig en relaxt wordt er een mooi beeld geschetst over het goede leven dat ze lijdt.

Tot IS steeds dichterbij komt en vluchten niet meer mogelijk is. Hoe IS probeert met geweld het moslim geloof op te leggen. Af te dwingen. De vreselijke daden die ze doen uit naam van hun god. Farida vertelt natuurlijk hoe zij daar mee omgaat, wat haar bevindingen zijn. Ze is een hele slimme meid, dat merk je aan alles. Haar denkwijze. Hoe ze de strijders telkens probeert te slim af te zijn.

Ik vind het enerzijds een verschrikkelijk boek, omdat het zeer gedetailleerd beschrijft hoe de strijd gaat in Syrië en Irak. Welke gruweldaden er verricht worden uit naam van het geloof. Hoe mensen van andere geloven worden afgeranseld, ontvoerd, onteerd en misbruikt. Je nekharen gaan er werkelijk van overeind staan en je wilt die daders wel wat aandoen. Maar anderzijds is het ook een goed boek. Sterk geschreven. Een verhaal dat verteld moet worden. Er gebeuren namelijk zoveel dingen in de wereld waar wij in het westen nauwelijks iets vanaf weten. De vluchtelingen discussie wordt al jaren gevoerd, maar ik denk dat je mening na het lezen van dit boek wel veranderd. Het geweld, de oorlog en de daders én slachtoffers krijgen een gezicht. Je zit in Farida’s hoofd en beleeft alles door haar ogen.

Het boek zit zeer goed in elkaar en je wilt het eigenlijk geen seconde wegleggen. Het grijpt je bij de strot. Ik zat op momenten echt bijna te huilen. Je voelt haar pijn en verdriet en wordt toch telkens weer meegesleurd door haar oneindige strijdkracht. Ze geeft niet op. Nooit! Wat een ongelofelijk sterke vrouw is Farida en wat knap dat ze haar verhaal heeft durven delen. Ondanks de schaamte die ze met zich meedraagt.

Echt een must read dus!

Wat is jouw favoriete genre om te lezen? Xo Daisy

Volg homeofdaisies op YouTube – Instagram – Facebook – Bloglovin’