ASTRID HOLLEEDER – DAGBOEK VAN EEN GETUIGE | BOOK REVIEW

homeofdaisies.nl, boek review, Astrid Holleeder, Dagboek van een Getuige, recentie, boeken, lezen, reading, crime, true crime

Nadat ik het eerste boek van Astrid Holleeder werkelijk had verslonden, kon ik niet wachten op het vervolg. Vorige week besloot ik het mezelf – in dagen vol deadlines en overstromende kop – cadeau te doen. Gratis en voor niets kreeg ik er ook een heerlijk zonnetje bij én een avondje alleen thuis. Voor ik het wist had ik binnen 24,5 uur het vervolg: Dagboek van een Getuige uit. Oeps!

Nu werd mij na het lezen van dit boek meermaals gevraagd wat ik ervan vond. Tijd voor een blogje, al kun je mijns inziens wel opmaken uit het feit dat ik Dagboek van een Getuige binnen een dag uit had opmaken dat ie héél lekker weg leest. Net als bij het eerste deel moet ik mezelf er telkens aan herinneren: dit is écht. Dit is waargebeurd. Sterker nog, deze personen zitten er nog middenin. Dat vind ik nog steeds enorm bizar. Heftig. Intens. Maar het zorgt er ook voor dat het een ware page turner is geworden.

Wie het eerste boek Judas van Astrid Holleeder niet heeft gelezen, zal ik kort vertellen waar het over gaat. Astrid is de zus van Willem Holleeder, een van Neerlands topcriminelen. In het eerste boek gaat ze vooral in op hoe het was om op te groeien met haar broer, zus en ouders in de Amsterdamse Jordaan en hoe haar broer uitgroeit tot crimineel, welke maniertjes hij heeft en hoe ze een start maakt met het opnemen van hun gesprekken zodat ze kan getuigen tegen hem. In Dagboek van een Getuige schrijft ze over het vervolgproces.

Samen met haar zus en de ex van Willem (die ze steevast Wim noemt), gaat ze getuigen. Dat is nogal een onderneming als je dat doet tegen iemand die er zijn vingers niet voor omdraait om iemand te vermoorden. Zelfs zijn eigen familie niet. Het heeft ook een hoop juridische kanten en omdat de zussen Holleeder er voor kiezen niet in het getuigen beschermingsprogramma te gaan, nog meer haken en ogen.

Ik ga zeker niks verklappen verder over de inhoud, want ik vind het een grote aanrader als je van crime boeken houdt. Het geeft je echt een kijkje in het leven van een getuige en het wordt ook nog eens geschreven door een advocate. Daarom komt er best wat uitleg over hoe bepaalde zaken juridisch in elkaar steken. Iets dat ik zelf erg interessant vind.

Of je boek 1 moet hebben gelezen? Ja, dat zou ik zeker adviseren. Je kunt boek 2 echt wel zonder lezen, maar door Judas krijg je wel een beter beeld van de familie verhoudingen, hoe de angst regeert en hoe de dames te werk zijn gegaan. En goed nieuws: er is zeker ruimte voor een vervolg. De zaak tegen Willem Holleeder loopt en ik ga er vanuit dat Astrid ook nu in de pen klimt om er vanuit haar optiek verslag van te doen. En natuurlijk is iedereen benieuwd wat de uitkomst gaat zijn van het proces. Ik weet in elk geval aan wiens kant ik sta.

Dagboek van een Getuige van Astrid Holleeder is verkrijgbaar bij de boekhandel voor €19,95.

Heb jij al een boek van Astrid Holleeder gelezen? Wat vind jij ervan? Wat is jouw favoriete genre? Xo Daisy

Volg homeofdaisies op YouTube – Instagram – Facebook – Bloglovin’